Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Skrattande barn på bio

Kameran som verktyg för lärande II, 15 hp

(Kurskod: FBF627)

Nivå

Grundnivå

Beskrivning

Kameran som verktyg för lärande II riktar sig till dig som är filmare, fotograf och/eller pedagog. Kursen erbjuder metoder att arbeta med filmen som ett verktyg för lärande, som du anpassar till din egen kontext. Kursen fokuserar grundläggande filmande, grundläggande efterbearbetning och bearbetar hur du visar film i en pedagogisk kontext.

Kursen är praktikbaserad och består av gruppseminarier och självständigt arbete som kontinuerligt presenteras och diskuteras. Mellan seminarieträffarna arbetar du med förelagda uppgifter som innefattar att filma, efterbearbeta film, publicera film på nätet och visa film tillsammans med en grupp personer: t ex en grupp seniorer på en mötesplats för äldre, en grupp förskolebarn, en grupp ungdomar på en fritidsgård, en grupp barn i särskola, en grupp nyanlända barn i introduktionsklass eller barn i öppna workshops på muséer. Antingen arbetar du redan i en pedagogisk kontext och kan använda övningarna direkt i din egen verksamhet eller så deltar du i kursledarnas externa projekt.

Vi närmar oss en arbetsmetod som liknar aktionsforskning: du formulerar dina egna frågeställningar, prövar dem i praktiken, jämför observationer/samlar data som studentgruppen gemensamt reflekterar över. När kursen är slut har du arbetat fram nya metoder att använda filmen som ett verktyg som passar dig och ditt sammanhang.

OBS: Kvällstid: tisdagar kl. 17.00 – 19.00.

Kameran som verktyg för lärande II, 15 hp
Start Studietakt Period Anmälan

Kursen startar inte detta läsår. För information kontakta institutionen.

Så här söker du kursen

Anmälan är öppen 15 september - 17 oktober. Sista dag för att lämna arbetsprov är 24 oktober. Ansökan är inte komplett utan arbetsprov.

Ansökan sker i två steg:

  1. Anmäl dig till kursen på antagning.se.
  2. Ladda upp ditt arbetsprov i vår tjänst för digitala arbetsprover (DAP).

Följande laddar du upp i DAP:

  1. Motiveringsbrev (1 A4-sida)
    Beskriv kortfattat hur du skulle vilja arbeta med filmen i ett pedagogiskt sammanhang. Beskriv den målgrupp du föreställer dig att arbeta med. Ringa även in ett tema eller ett område som handlar om arbetet med filmen som du kommer att arbeta med under kursens gång.
  2. Arbetsprov
    Bifoga ett exempel på ett projekt, ett uppdrag eller en idé du jobbat med tidigare, som på något sätt anknyter till kursen (konstnärligt, praktiskt eller pedagogiskt). Det kan vara en bild, ett filmklipp eller en kortfattad beskrivande text.
     

Mer information om hur du använder DAP hittar du här:
Lathund DAPGuide för sökande i DAP

 

Har du frågor om din ansökan kontakta oss på: admission@akademinvaland.gu.se

Sidansvarig: Anna Holgén|Sidan uppdaterades: 2016-09-14

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?