Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barnfilmskolan hyllas för enastående insatser på Guldbaggegalan

Nyhet: 2016-01-18

Linda Sternö med kollegor har hedrats med Gullspiran för enastående insatser för svensk barnfilm genom det pedagogiska utvecklingsprojektet Barnfilmskolan vid Akademin Valand. Priset delades ut under Guldbaggegalan i Stockholm den 18 januari 2016.


Från vänster: Linda Sternö, Martin Sjögren, Erika Olsson, Kalle Boman, Klara Björk, Leo Artborg och Embla Niklasson Sternö.

Sedan år 2011 har barnen i Göteborg en egen filmskola. Barnfilmskolan bedrivs vid Akademin Valand och lär barn att fånga det unika ögonblicket. Genom kameran ökar deras förståelse av världen, de lär sig att upptäcka och intressera sig för sin omvärld.

Linda Sternö är projektledare för Barnfilmskola.

- Den rörliga bildens område växer och växer. Det är redan en demokratisk fråga om du klarar av att hantera de digitala verktygen eller inte. Hänger du inte med hamnar du utanför, förklarar hon.

Hon beskriver filmskapande som en demokratisk fråga om vem som skildrar vår värld; vems bilder och perspektiv som förverkligas.

- Det är viktigt att barn får chansen att erövra dessa verktyg så att de själva kan presentera sina bilder av världen och att de får tolkningsföreträde till skildringen av sin egen värld. Det gäller att tidigt introducera film som något mer än underhållning.

Krafterna bakom framgångarna

Med på Guldbaggegalan för att ta emot priset var även Martin Sjögren, Klara Björk, Kalle Boman och Erika Olsson - som alla är nyckelpersoner för projektet. På scen fanns även två barn, Embla Niklasson Sternö och Leo Artborg, som deltagit i Barnfilmskolan under flera år och gjort ett flertal filmer.*

Filmkollegiet vid Akademin Valand, med enhetschef Klara Björk i spetsen, arbetar aktivt med frågor om bildning. I institutionens remissvar till promemorian Framtidens filmpolitik (Ds 2015:31) står att filma och ta bilder som pedagogisk metod bör likställas med att läsa och skriva.

Kollegiet menar att förmågan att filma och kommunicera med bild och att kunna avläsa och kritiskt förhålla sig till bilder ska ingå i svensk grundutbildning.

- Om vi menar allvar med jämlikhet, jämställdhet och hållbar utveckling så är det där det börjar, säger Klara Björk och fortsätter;

- Att filma, ta bilder och att kritiskt förhålla sig till de bilder man ser är lika viktigt som att läsa och skriva.

I linje med Barnfilmskolans pedagogik anser filmkollegiet att kunskap om bilden kan lägga en grund för att odla framtidens medborgare, dess filmare och publik. Risken, om inte detta görs, är att det blir likriktade uttryck och bilder av tillvaron som tillgängliggörs. Barnfilmskolan vill förhindra detta och ge alla barn möjlighet att utveckla det konstnärliga lärandet med inriktning mot film.

*Kontakta projektledaren för att få tillgång till barnens filmer.

Läs mer om Barnfilmskolan
Läs juryns motivering för Gullspiran
Läs Raffel och trams? Valands svar för framtidens filmpolitik

KONTAKT
Paulin Nande, kommunikatör, Akademin Valand, 031-786 6655
Linda Sternö, universitetslektor, Akademin Valand, 0766-184827

AV:

Sidansvarig: Cecilia Köljing|Sidan uppdaterades: 2019-04-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?