Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konstnär från Nya Zeeland intar en betydande roll för svensk konstutbildning

Nyhet: 2016-01-12

Arbetet med att hitta en ny enhetschef för fri konst på Akademin Valand inleddes i slutet av 2014. Det har varit en lång process med ansökningar från olika delar av världen som nu har avslutats med rekryteringen av konstnären och pedagogen Maddie Leach.

Mick Wilson, prefekt för Akademin Valand, gläds över rekryteringen av Maddie Leach, som kommer att tillträda sin nya tjänst i början av 2016.

– Jag är glad att vi har funnit den person vi sökte, som förenar konstnärliga meriter med kollegialt ledarskap.

Konstnären och pedagogen Maddie Leach kommer närmast från Wellington i Nya Zealand där hon har undervisat i fri konst vid Massey University. Hon har blivit internationellt känd för sina subtila, fängslande och högst originella verk, som behandlar teman som material, plats, relation och process.

Konstnärskap bortom galleriet

Under det senaste decenniet har Maddie Leach skiftat fokus i sitt konstnärskap, från en serie storskaliga skulpturinstallationer på gallerier, mot projekt som syftar till att låta rummet, tiden, platsen och publiken samspela på nya sätt i verk som sträcker sig utanför gallerirummet.

Genom en forskningsmetod utvecklar hon begrepp och utforskar materialitet, process och visningskontext med syfte att anpassa och reagera på lokala villkor. 

Kreativ konstutbildning för ökad förståelse av möjligheter

Maddie Leach vill uppmuntra studenter att utveckla en förmåga att ifrågasätta och reflektera kring sin egen och andras konst. Mycket av grunden till denna pedagogik sker genom en process av kritik, gruppdiskussioner och workshop-baserad utforskningar.

– Jag har varit involverad i ateljébaserad, praktisk konstundervisning i mer än 15 år. Mitt eget lärande i denna process har varit inriktat på att utveckla och stärka varje students begreppsliga och praktiska förståelse för de möjligheter som präglar samtidskonstens praktiker.

Maddie Leach beskriver sin undervisningsstil som intensiv, utmanande och stödjande. Hon tror på de självreflexiva och transformativa processer som en konstnärlig universitetsutbildning sätter igång och utvecklar hos varje student.

- Att lyssna, tänka, tala omsorgsfullt och ställa skarpa frågor är grunden för mitt utbyte med studenter på alla nivåer. På mer förberedande nivå vill jag framhålla vikten av ”performativ undervisning”, som ett effektivt och dynamiskt sätt att förmedla energi och engagemang för konstskapandet till nya eller mindre erfarna studenter.

Den nya enhetschefen ser fram emot att starta sin anställning vid Akademin Valand och att arbeta med kollegiet i fri konst med den initierade programutvecklingen. Hon berättar att hon är extremt intresserad av de unika möjligheterna som Valand erbjuder för undervisnings- och läromiljö, och att hon är imponerad av skolans resurser och kapaciteten bland nuvarande studenter.

Bild: Privat

AV:

Sidansvarig: Cecilia Köljing|Sidan uppdaterades: 2019-04-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?