Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olika aspekter av drönarteknik lyfts på ny utställning

Nyhet: 2018-05-14

Utställningen "Drone Vision: krig, övervakning, protest" behandlar olika aspekter av drönarteknologi och hur den används inom konstnärliga och politiska kontexter. I centrum står blicken ovanifrån och hur det är att se utan att synas.

Till utställningen på Hasselblad Center har konstnärerna Ignacio Acosta, Mhairi Sutherland och Behjat Omer Abdulla skapat nya och platsspecifika verk som handlar om drönarteknikens visuella och materiella konsekvenser i Sverige.

Ignacio Acosta utforskar samernas användning av drönare som ett sätt att visa ursprungsbefolkningens perspektiv och motstånd mot gruvprojektet i Gállak, Jokkmokk. Mhairi Sutherland granskar den politiska ekonomin för vapentillverkning och flygvapnets närvaro i Linköping, där huvudkontoret för Saab Aeronautics ligger. Från Restad Gård i Vänersborg, Sveriges största asylcenter, dokumenterar Behjat Omer Abdulla det fysiska och psykologiska traumat av en flygbombning av Daraa i Syrien 2013.

Utställningen ingår i en triptyk av utställningar med samarbetsinstitutionerna NiMAC Nicosia Municipal Arts Centre med Perides Foundation, samt Zahoor Ul Akhlaq Gallery, National College of Arts i Lahore. Städerna Göteborg, Nicosia och Lahore representeras på tre skärmar med filmmaterial redigerat av konstnären Vicky Pericleous. I utställningen finns också ljudupptagningar från tre internationella rundabordssamtal på temat drönarteknologi, som hölls i Göteborg 2017. Drone Vision-projektet strävar efter att producera en ”geografi av tänkande” som tydliggör skillnaderna av att se utan att synas och av sårbarhet och motstånd.

Om utställningen

Drone Vision: krig, övervakning

Visas på Hasselblad Center 19 maj–16 september

Utställningen är curerad av Sarah Tuck och Louise Wolthers och är en del av projektet Drone Vision som är ett samarbete mellan Akademin Valand, Göteborgs universitet och Hasselbladstiftelsen. Under ledning av Sarah Tuck undersöker forskningsprojektet hur drönartekniken förändrar förutsättningarna för krigföring, övervakning och protest.

Program

Välkommen på pressvisning av utställningen fredagen den 18 maj kl 10.00. Konstnärerna och curatorerna är på plats. Anmäl ditt deltagande till: jb@hasselbladfoundation.se.

Söndag 20 maj kl. 13: Guidad visning med konstnärerna (på engelska)

Guidade visningar på svenska:
Söndagar kl. 13
27/5, 3/6, 10/6, 17/6
19/8, 26/8, 2/9, 9/9, 16/9

Specialvisning av Hasselblad HK7 Flyghandkamera från tidigt 1940-tal och föredrag om de senaste civila drönerateknikerna. Med bl.a. Elsa Modin, Louise Wolthers och Danny Zheng
Tid: Onsdag 30 maj kl. 17.30-18.30
Plats: Hasselblad Center

Visning i utställningen och presentation av forskningsprojektet Drone Vision med Sarah Tuck.
Tid: Onsdag den 13 juni kl 17.30-18.30
Plats: Hasselblad Center

Författaren Linnea Axelson berättar om och läser ur sin bok Aednan.
Tid: Onsdag 29 augusti kl 18.00-19.00
Plats: Hasselblad Center

Internationellt seminarium med samarbetande konstnärer och curatorer från Nicosia och Lahore
Tid: Fredag 14 september kl. 10.00-17.00
Plats: Hörsalen, Göteborgs konstmuseum:
Med bidrag från Kulturrådet.

Offentlig paneldiskussion om drönarseende i Sverige med konstnärerna Behjat Omer Abdulla, Ignacio Acosta, Mhairi Sutherland och deras samarbetspartners.
Tid: Lördag 15 september kl. 14-16
Plats: Trappscenen, Stadsbiblioteket i Göteborg

Presskontakt

Jenny Blixt
Kommunikatör Hasselbladstiftelsen
Pressfrågor, kommunikation, media
jenny.blixt@hasselbladfoundation.org
+46(0)31- 778 21 54
0708-930712

AV:

Sidansvarig: Cecilia Köljing|Sidan uppdaterades: 2018-02-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?