Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Queera rörliga bilder

Queera rörliga bilder; deras skörhet och flyktigheten i deras existens - curatoriska och konstnärliga frågeställningar kring rörliga bilder i en queer kontext

Forskningsledare

Anna Linder

Medverkande
Ingrid Ryberg, Stockholms universitet, Fil Doktor (2012)  Institutionen för mediestudier, enheten för filmvetenskap.

Websidan
www.annalinder.se

Sammanfattning

Studien undersöker den queera och feministiska rörliga bilden, en filmkultur som ofta osynliggörs och skrivs ut ur filmhistorien, arkiven och utställningssammanhangen. Forskarna ska studera dessa bilders alternativa visningsverksamhet och spridning via curatorn, den kreativa arrangören, distributören, arkivet och publiken och vägar för att nå ett bredare genomslag. Projektet ska bidra till ett tillgängliggöra filmerna genom curatorisk praktik som inkluderar visningar och DVD-utgivning.

Syfte, målsättning och metod

Forskningsprojektet, som bedrivs under tre år, är tvärvetenskapligt och
innebär ett samarbete mellan Anna Linder, med bakgrund i konstnärlig curatorisk och mångårig filmisk praktik och Ingrid Ryberg, som tidigare producerat gränsöverskridande filmvetenskaplig forskning. Projektet ämnar berika den konstnärliga, såväl som den filmvetenskapliga och genusvetenskapliga forskningen.

Studien ska inspirera och inspireras av den queera och feministiska filmkulturen, dess flyktighet och temporära tillstånd, samt dess etiska strävan efter tillit och respekt för dem som visar, dem som medverkar och dem som tittar. Forskarnas konstnärliga ambition springer ur ett aktivistiskt engagemang och strävar mot nyskapande och gränsöverskridande metoder för att bedriva konstnärlig forskning.

Genom konstnärligt reflekterande filmskapande, som ska resultera i tre filmer, undersöker forskarna det queera och feministiska filmskapandet i praktiken. Projektet kommer att bidra till ny kunskap om queer och feministisk filmpraktik, om dess kreativa processer och metoder såväl som om dess spridning och publik. Projektet är också ett viktigt bidrag till vårt
kulturarv, genom synliggörandet av en annars marginaliserad kultur.

Frågeställningar

I projektet fördjupas tre grundläggande frågeställningar:

a) Hur ser queer och feministisk filmkultur ut, hur organiseras den,
genom vilka nätverk och kanaler?
b) Vilka förhållningssätt, metoder och estetiska uttryck använder det queera och feministiska filmskapandet för att utforska och uttrycka queera erfarenheter?
c) Hur formar queer och feministisk film communities och subjektiviteter?

Frågeställningarna utgör en gemensam bas för de två forskarna i genomförandet av två närstudier som fokuserar på skilda empiriska material: arkiv och spridning av queer och feministisk experimentell film internationellt, och svensk queer och feministisk filmkultur med fokus på två produktioner, Bögjävlar (1977) och Eva & Maria (1983).

Offentliga framträdanden

Parallellt med delprojekt arrangerar forskarna gemensamt visningar, med tillhörande publikarbete i form av samtal, samt workshops för teoretisk och metodologisk reflektion, dit aktörer inom området bjuds in. Tre queera konstnärliga filmproduktioner, två kortfilmer och en kort dokumentärfilm skapas under projektperioden.

Under den avslutande delen kommer forskarna att gemensamt tillgängliggöra sitt material genom texter, premiärvisningar av de nya filmerna och utgivning digitalt (DVD) av ett urval internationella queera och feministiska experimentfilmer. Forskningen innefattar studieresor, intervjuer och dokumentation.

Samverkan

Projektet möjliggörs och stärks genom ett antal olika samarbeten där visningar, samtal och publikarbete genomförs. Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet och Akademin Valand i Göteborg utgör viktiga plattformar i projektet.

Forskningen finaniseras av Vetenskapsrådet.


Nyheter och evenemang

Spermwhore at Images Festival, Toronto

The film Spermwhore by Anna Linder had it's North American Premiere at Images Festival in Toronto on 17th April, 2016. On April 18, Linder took part in a talk with artist and art critic Roy Dib from Beirut. The talk was titled 'Is This Desire? About representation of sexuality under restrictive laws and polyamorous binds.' Läs mer här.

Spermahoran har världspremiär på filmfestivalen i Rotterdam

Kortfilmen "Spermahoran" har producerats inom Anna Linders forskning om queera rörliga bilder vid Akademin Valand. Nu är den utvald att visas på Rotterdams internationella filmfestival (IFFR) den 29-30 januari 2016.
Filmen premiärvisas 29 och 30 januari kl. 17:00 i bio Lantaren 5, Rotterdam.
Regi och produktion: Anna Linder
Medverkande: Juli Apponen, Rio Gäredal, Hanna Högstedt, Anna Linder, Niika Linder och Zafire Vrba
Filmfoto: Maja Borg och Annika Busch
Klipp och Super-8 bearbetning: Maja Borg
Sömnad: Anna Linder
Musik: Erika Angell
Texter: Juli Apponen, Hanna Högstedt, Anna Linder och Zafire Vrba
Ljud: Jan Alvermark
Ljussättning: Per Sjökvist/Filmlance International
Online: Jonas Eriksson
Grafisk design: Josefin Herolf
Distribution: www.annalinder.se
Läs mer här. 

Queer Experimentalism: The Angel Cycle by Maria Klonaris and Katerina Thomadaki, Uppsala International Short Film Festival 2015

För första gången presenteras Maria Klonaris och Katerina Thomadakis verk för en svensk publik. De har båda grekiskt ursprung och har varit verksamma i Paris sedan mitten av 70-talet. Tillsammans blev de kända som den första kvinnliga konstnärsduon i världen och har arbetat ihop i fyrtio år. Klonaris och Thomadakis har varit ledande inom den franska experimentella filmen sedan slutet av 70-talet där de även introducerade konceptet Cinéma Corporel (kroppslighetens film). I sina verk undersöker de den subversiva kroppen, den feminina och den androgyna identiteten, sexualiteten och det undermedvetna. Sedan 1976 arbetar de med kroppen som språk och 1977 publicerades deras ”Manifest för en radikal femininitet, för ett annat filmspråk”. Detta ledde dem vidare till att arbeta med teorier och idéer kopplade till kön och identitet. 1985 påbörjades det långvariga och pågående arbetet med The Angel Cycle ur vilken fyra delar ingår i denna visning. Genom sitt filmspråk skapar de en rumslig poesi som påverkar fysiskt. De cykliska mönstren och den ibland bombastiska repetitiva pulsen ger en känsla av kroppslig medvetenhet hos betraktaren.

The Angel Cycle har sitt ursprung i en medicinsk bild föreställandes en intersexuell person som Maria Klonaris hittade i arkivet hos sin far, som var läkare. För Klonaris och Thomadaki förde det tankarna till idén om änglar. Allt sedan 1985 har Angel Cycle gett upphov till ett trettiotal verk i en rad olika konstnärsfält, däribland film, video, radio, skulptur, installation och ljudkonst. Läs mer här och ladda ner broschyr här

Queer experimentell filmfestival

Datum: 18 - 23 maj 2015
Plats: Akademin Valand
Under en hel vecka, 18-23 maj 2015, kommer det att visas queer experimentell film på Akademin Valand. Alla visningar är gratis och kräver ingen föranmälan, med undantag av Barbara Hammers föreläsning den 21 maj som du behöver registrera dig för.

Akademin Valand - Queera rörliga bilder - i samarbete med FSSK, och Centrum för Genusforskning, är stolta över att presentera filmvisningarna och den öppna föreläsningen med Barbara Hammer; queer feministisk konstnär, pionjär och levande ikon!

Tillsammans med konstnärerna Gina Carducci och Liz Rosenfeld kommer de att förgylla våra liv. Ladda ner programblad här och läs mer här.

Queer Moving Images: Mai Zetterling’s Stockholm på Göteborg Film Festival 2015

Akademin Valand på Göteborg Film Festival: Queera rörliga bilder
Anna Linder och Ingrid Ryberg, forskare på Akademin Valand, presenterar det pågående forskningsprojektet "Queera rörliga bilder" och visar Mai Zetterling's Stockholm (1979). I denna okända essäfilm gör Mai Zetterling en personlig och humoristisk betraktelse över sin hemstad Stockholm genom att iklä sig rollen som sig själv, August Strindberg och drottning Kristina. Ett samarrangemang mellan Göteborg Film Festival och Akademin Valand

Anna Linder om att återfinna ett bortglömt stycke filmhistoria, FLM - Sveriges filmtidskrift

Försöker minnas den där sommardagen 2009 när vi åker i den orangeröda volvon för att rädda ett antal 16mm filmkopior. Vi; Mats Lundell och jag som då arbetar tillsammans på Stiftelsen Filmform – det svenska arkivet för konst- och experimentell film och video. Målet för resan är Svenska Institutets (SI) lager i Rotebro som ska rensa ut sitt lager av 16mm film. Svenska Institutets Asta Rantanen tar emot oss och visar rummet med filmer. Hon berättar att de inte längre hyr ut eller visar filmer på 16mm. Därför kan de heller inte spara dem längre; det kostar för mycket och till många av filmerna innehar de inte längre några visningsrättigheter. De har inte heller något arkivansvar, säger Lars Hedenstedt....
Läs fullständiga artikeln här

Kontaktinformation

Anna Linder, forskningsledare

Sidansvarig: Anna Frisk|Sidan uppdaterades: 2016-09-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?